Ból, jako reakcja organizmu na przewlekły stres 0
Ból, jako reakcja organizmu na przewlekły stres

Ból, jako reakcja organizmu na przewlekły stres

Ból - skąd pochodzi?

Definicja bólu według Międzynarodowego Towarzystwa Bólu to nieprzyjemne somatyczne, zmysłowe i emocjonalne doznanie, które towarzyszy istniejącymi lub zagrażającemu uszkodzeniu. Ból to odczucie subiektywne, na które ma wpływ osobnicza tolerancja bólu, a także siła działającego bodźca i czynników modulujących ból. Odczuwaniu bólu towarzyszy nie tylko czucie, ale też emocje. Najlepszym tego przykładem jest fakt, że często ten sam bodziec jest w stanie wywołać skrajnie różne reakcje. Próg odczuwania bólu to kwestia bardzo indywidualna. Czynnik nocyceptywny, bólowy, powoduje uszkodzenie tkanek lub im zagraża.

Receptory bólowe, zwane nocyceptorami, są neuronami czuciowymi zlokalizowanymi w skórze, błonach śluzowych, elementach budujących narządy zmysłu oraz w narządach wewnętrznych o wysokim progu pobudliwości. Nocyceptory występują w obszarach ciała, które są zdolne do odczuwania bólu. Podwyższona lub obniżona temperatura, oddziaływanie chemiczne oraz elektryczne, to obok ucisku bodźce, które pobudzają i rozpoczynają kaskadę przekaźnictwa informacji bólowej.

Odczuwanie bólu jest kwestią subiektywną, a definiuje się go poprzez określenie, tzw. progu bólu, czyli najmniejszego natężenie bodźca bólowego powodującego odczucie bólu definiowane przez daną jednostkę. Percepcja odczuć bólowych znajduje się w ośrodkowym układzie nerwowym (korze mózgu), a stopień jego odczuwania modulowany jest przez kilka czynników. Intensywność bodźca, ilość pobudzonych receptorów, a także siła działa na poszczególne neurony regulowane są przez rdzeniowy układ anty-nocyceptywny. Należy podkreślić, że na odczuwanie bólu mają wpływ nasze przebyte doświadczenia, pora dnia oraz gospodarka hormonalna, czyli poziom testosteronu i progesteronu we krwi.

Jak radzić sobie z bólem?

Istnieją proste sposoby pomagające zmniejszyć dolegliwości bólowe. Jednym z nich jest koncentracja, czyli skoncentrowanie swojej uwagi na ważnej, interesującej dla nas rzeczy. Przełoży się to na blokowanie uświadomienia bodźca bólowego. Nastawienie i subiektywne przekonania, które powinno być pozytywne, nie być wyolbrzymieniem, wyzwalać wolę walki, nie będzie czynnikiem nasilającym odczucia bólu. Emocje, od których wszystkich się zaczyna i na których wszystko się kończy, te pozytywne generowane przez towarzystwo ukochanej osoby, muzykę sprawią, że ból staje się mniej odczuwalny.

Poza naszym nastawieniem, wewnętrzną afirmacją życia warto stosować techniki wpływające na ogólną poprawę kondycji ciała. Stosowanie mat do akupresury, nie tylko celem regeneracji po wysiłku, a także jako środek uśmierzający ból, zyskuje na popularności. Zmniejszenie napięcia mięśni oraz poprawa ukrwienia pomagają uśmierzyć ból i wprowadzić w stan relaksu, dzięki stymulującemu działaniu maty z kolcami.

Mata z kolcami daje szeroki wachlarz możliwości, możemy zastosować kolce celem terapii bólu pleców, jak również kończyn dolnych i stóp. Sięgając po matę warto zwrócić czy jest to produkt, który nadaje się do mycia, jest hipoalergiczny i nie powoduje zadrapań, co zdecydowanie przełoży się na przyjemność korzystania i regularną sesję akupresury odprężającą całe ciało.

 

 

Literatura

Dobrogowski J., Wordliczek J. Medycyna Bólu. PZWL, Warszawa 2004.

Yeganeh M, Baradaran HR, Qorbani M, Moradi Y, Dastgiri S. The effectiveness of acupuncture, acupressure and chiropractic interventions on treatment of chronic nonspecific low back pain in Iran: A systematic review and meta-analysis. Complement Ther Clin Pract. 2017 May;27:11-18. doi: 10.1016/j.ctcp.2016.11.012. Epub 2016 Nov 30. PMID: 28438274.

Hamlin AS, Robertson TM. Pain and Complementary Therapies. Crit Care Nurs Clin North Am. 2017 Dec;29(4):449-460. doi: 10.1016/j.cnc.2017.08.005. Epub 2017 Sep 20. PMID: 29107307.

Alimoradi Z, Kazemi F, Gorji M, Valiani M. Effects of ear and body acupressure on labor pain and duration of labor active phase: A randomized controlled trial. Complement Ther Med. 2020 Jun;51:102413. doi: 10.1016/j.ctim.2020.102413. Epub 2020 Apr 22. PMID: 32507430.

Godley E, Smith MA. Efficacy of acupressure for chronic low back pain: A systematic review. Complement Ther Clin Pract. 2020 May;39:101146. doi: 10.1016/j.ctcp.2020.101146. Epub 2020 Mar 17. PMID: 32379678.

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Darmowa dostawa
Darmowa dostawa (InPost Paczkomaty 24/7) już od 49,99 zł.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl